Title: The Conceptualization of Mohāzāt and the Rulings of Iḥrām from There

عنوان: مفهوم‌شناسی محاذات و حکم احرام از آن
نویسنده(گان): روزبه برکت رضایی

منبع: پژوهشنامه حج و زیارت : Volume 3, Issue 2, 2018 , Pages 79-108
نمایه شده در: Iranian Journals

شناسه اختصاصی:
IRDOI
952-397-369-754
[برای لینک دادن به این صفحه]
لینک دانلود: [دانلود مستقیم]
محاذات میقات، مسافتی عرفی -از راست و چپ- است که در امتداد و هم‌راستای میقات قرار داشته باشد؛ به‌گونه‌ا‌ی که اگر از آن مکان به طرف مقصد –مکه- حرکت شود میقات پشت قرار گیرد. حج‌گزاران و عمره‌گزارانی که به هر دلیل به یکی از میقات‌ها‌ی منصوص پنج‌گانه نروند، حتی در صورت توانایی نیز لزومی به رجوع به مواقیت نداشته و می‌توانند از محاذات، که محیط بر حرم هستند، احرام ببندند. به استناد صحیح عبدالله بن سنان جواز احرام از میقات مسجدشجره ثابت است؛ و حکم جواز احرام از محاذات به سایر میقات‌ها‌ نیز سرایت می‌کند. اصل عدم وجوب رفتن به میقات دیگر و اختصاص مواقیت منصوص، برای افرادی که از آنجا عبور ‌‌می‌کنند -و نه تمامی مکلفین- موید نظریه جواز احرام از محاذات است. در تشخیص فرایند حکم احرام از محاذات مواقیت، شناخت موقعیت جغرافیایی محاذات و شعاع آن ضروری است. در این پژوهش کتابخانه‌ای با کمک از نقشه‌های برخط و ماهواره‌ای، بر اساس فرضیه مقبول محیط میقاتی، فاصله بین تمامی میقات‌ها، دقیقا اندازه‌گیری شده، و برای نخستین بار ملاک در تحقق محاذات عرفی را نصف بزرگ‌ترین ضلع این محیط معرفی کرده‌ایم؛ یعنی حد فاصل میقات جحفه تا میقات یلملم -که بیشترین فاصله بین دو میقات را از آن خود کرده‌اند- را معیار قرار داده و نصف آن را ملاک در فاصله با میقات در تحقق محاذات عرفی معرفی کرده‌ایم.

Mohāzāt of miqatmeans the common distances- from the left and right- located along and in alignment with miqat so that if one moves from that location to the destination-Mecca, miqat would be behind him. The performers of the Hajj and Umrah, who for any reason do not go to one of the five determined miqats, do not need to return to the miqats despite their ability, and they can be in the state of Iḥrām from mohāzāt which are around the shrine. According to ʿAbdallāh ibn Sīnān, the permission of putting on the Iḥrām in Majid al-Shajarah is fixed and the permission of the Iḥrām extends from mohāzāt to other miqats. The principle of non-obligation to go to another miqat and the allocation of the confirmed miqats for those who pass through - and not for all obliged ones- confirms the permission of putting on the Iḥrām from mohāzātIn identifying the process of the ruling of putting on the Iḥrām from the mohāzāt of the miqats, it is necessary to understand the geographical location of the mohāzāt and their radius. In this library research, the distance between all the miqats was accurately measured with the help of online and satellite maps and based on the accepted hypothesis of the miqat environment. For the first time, the criterion for the realization of the common mohāzāt was introduced as half of the largest side of the environment. In other words, the distance between miqat Juhfah up to miqat yalamlam- which is the longest distance between two miqats – is the criterion, and half of that distance is the criterion for the distance with miqat to observe the common mohāzāt.

در صورتی که تاکنون مقاله‌ای در اسکوپوس یا وب آو ساینس داشته‌اید ابتدا پروفایل خود را در سای اکسپلور بیابید و ادعای پروفایل نمایید.

در سای اکسپلور فاقد پروفایل می باشم.