در سال ١٢٨٧ کشف نفت و تأسیس اولین چاه خاورمیانه در سرزمین بختیاری نشین مسجدسلیمان زمینۀ حضور بیشتر استعمار انگلیس را در این منطقه فراهم آورد. گرچه عشایر ساده دل بختیاری، در ابتدا به عنوان نیروهای انسانی این تأسیسات مشغول به کار شدند اما با ذکاوت و هوش خود خیلی زود دریافتند که برای اهداف استعمارگران به بیگاری گرفته شده اند. حس تملّک به نفتی که از سرزمینهای اجدادی آنها می جوشید، عِرق وطن پرستی و عدم وفاداری آنان به حکومت پهلوی و بیاعتمادی به استعمارگران را در آنان تقویت می کرد. این مقاله با رویکردی جامعه شناختی به بررسی جنبه های استعمارستیزی در شعر گویشی «رستاخیز مسجدسلیمان» می پردازد که در میان قوم بختیاری از جمله اشعار محبوب به شمار می رود. نتایج این پژوهش در این موارد خلاصه می شود: انتقاد از حضور استعمار و چپاول نفت از زمینهای اجدادی آنان، انتقاد از بی عدالتی کارفرمایان استعمارگر در برخورد با بومیان، انتقاد از نسل خودباخته و انتقاد از حکومت پهلوی.
Discovering oil in 1908 and establishing first oil well of the Middle East in the homeland of Bakhtiaries, Masjed Soleyman, have influenced that area and paved the ground for the British colonial presence in this area. Although native Bakhtiari wanderers early worked as the work forces in the oil facilities, they soon understand intelligently that they were seized for the colonialists' goals. The sense of oil ownership of their homeland, patriotism, and their disloyalty to the Pahlavie's government strengthen their distrust to the imperialists. This paper has considered anti-colonialism aspects in dialectical poem of Masjed Soleyman Resurrection, the most popular poem between Bakhtiaries, with sociological viewpoint. The result of this paper is as follows: Speech of the presence of colonialism and using oil of their ancestral land. Speech of the injustice of employers in deal with natives. Declaration of the lost generation. Declaration of the Pahlavi government.