قانون اساسی زیربنای نظام حقوقی ملی و عامل تضمین حقوق افراد و تقسیم اقتدارات حاکمیتی است. صیانت از این سند بنیادین و جلوگیری از انحراف یا تخطی از آن، جز با پیشبینی نهادی به منزله مرجع مفسر نهایی و ناظر بر عدم تخطی سایر قوانین و مقررات از آن میسر نیست. به طور معمول، این کارویژه به دیوانهای عالی کشور، دادگاههای قانون اساسی و یا شوراهای قانون اساسی واگذار شده است. دادگاه قانون اساسی آلمان به عنوان نهاد ناظر قانون اساسی و با هدف حصول اطمینان از اینکه تمامی دستگاههای کشور از قانون اساسی پیروی میکنند در سال 1951 تأسیس شد. این دادگاه به مثابه سازوکاری برای تضمین نظم عمومی و صیانت از ارزشها و اصول مقوم نظام حقوقی آلمان به ویژه حقوق بنیادین و اصل دموکراسی معرفی میشود و تصمیمات این دادگاه تنها مبتنی بر قانون اساسی است. در این مقاله به مطالعه تطبیقی ساختار و کارویژههای دادگاه قانون اساسی آلمان به عنوان نهاد متناظر شورای نگهبان قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران میپردازیم.
The constitution is the foundation of the national legal system. It has been established for the protection of the individual rights and to ensure the system of independence of powers. To protect this fundamental document and to prevent any deviations or violations of the constitution could not be attained unless an ultimate interpreter has been predicted. Normally, such task vested on the supreme courts, the constitutional courts or the constitutional councils. The federal constitutional court of Germany (FCC) as guardian of the constitution with the goal of ensuring that all agencies follow the constitution was established in 1951. This Court is considered as a mechanism for ensuring public order and for the preservation of the values and principles of the German legal system, particularly the fundamental rights and democratic principles. The constitution is the only criterion for the court decisions.In this paper, we propose a comparative study of the structure and functions of the FCC as corresponding institution to the Guardian Council of the Constitution of the Islamic Republic of Iran (Shora-ye Negahban-e Qanun-e Assassi).